לדף הבית - www.israports.co.il
דף הבית
דלג על קישורי ניווט
אודות החברה
פיתוח נמלים
ניהול נכסים
שירותים מקוונים
ענף הנמלים בישראל
איכות הסביבה
מרכז החיפוש
צור קשר



דלג על קישורי ניווט
אודות החברה
פיתוח נמלים
ניהול נכסים
שירותים מקוונים
ענף הנמלים בישראל
סחר חוץ ונתונים סטטיסטים
מרחב נמל חיפה
מרחב נמל אשדוד
מרחב נמל אילת
רשות הספנות והנמלים
קישורים לאתרים
גלריית תמונות היסטוריות
איכות הסביבה
מרכז החיפוש
מבט על מרחב נמל אשדוד

במרחב נמל אשדוד מתרכזת פעילות נמלית ענפה וחיונית לכלכלת ישראל, שבמרכזה שינוע מטענים אל ישראל וממנה  – החל משינוע מכולות, מטען כללי, כלי רכב , דרך מטענים חקלאיים, דלקים, אשלג , פוספטים, ועד לגרעיני תבואה. שירותים אלה ניתנים בעיקר באמצעות חברת נמל אשדוד . עליה ועל החברות הנוספות הקשורות בשינוע מטענים במרחב הנמל במידע הבא :

 


חברת נמל אשדוד

נמל אשדוד  ממוקם בסמוך למרכזי המסחר ולעורקי התחבורה העיקריים של המדינה. הנמל פועל משנת 1965 והוא אחד הנמלים הבודדים בעולם אשר נבנו בים הפתוח. נמל אשדוד הוקם במימון הבנק העולמי וע"י רשות הנמלים שהוקמה למטרה זו. עד לשנת  2005 נוהל הנמל והופעל ע"י רשות הנמלים. עם פרוקה באותה שנה, במסגרת השינוי המבני בענף הנמלים, החל נמל אשדוד לפעול כחברה עצמאית בבעלות ממשלתית.

מבנה הנמל :

הנמל כולל שני שוברי גלים המגינים על רציפיו: שובר גלים עיקרי באורך 3,350 מטרים וקיר-ים משני באורך 800 מטרים. רוחב תעלת הכניסה לנמל הוא 250-300 מטרים ועומקה 17 מטרים.  מעגל הסיבוב בנמל הוא בקוטר 450 מטרים ועומקו 16 מטרים. בנמל תשעה רציפים תפעוליים (כולל מסוף יעודי לתפזורת) באורך כולל של 3.5 ק"מ ולהם מתווספים שלושה רציפי "נמל איתן" באורך של  1.7 ק"מ.


הנמל במספרים:

בשנת 2013 שינע נמל אשדוד 19.2 מליון טון מטען, 1.182 מיליון TEU  (שווה ערך מכולת 20 רגל)  ומספר הנוסעים הסתכם בשנה זו 
ב-88,364 .

עובדים: מעל ל- 1,150 .


מיזמי פיתוח הנמל :

באוגוסט 2005 נחנך "נמל איתן", מסוף המכולות המתקדם שהוקם ע"י חברת נמלי ישראל (ולפניה רשות הנמלים ) בהשקעה של כ- 3 מיליארד ש"ח. המסוף, אחד ממיזמי התשתית הגדולים ביותר שבוצעו אי פעם בארץ, כולל הארכה של 1,150 מטרים לשובר הגלים הראשי ובניית 1,700 מטרים של רציפים חדשים בעומק של עד 15 מטרים. מסוף המכולות בפרויקט "איתן" הינו מסוף המכולות הראשון בישראל בו הופעלה מערכת ממוחשבת לניהול מסופי מכולות (TOS), שמאפשרת  ניהול יעיל ומבוקר של עבודת הנמל, תוך ניצול אופטימלי של הציוד והמשאבים העומדים לרשותו. חברת נמלי ישראל הקימה בנוסף את מתחם השער המודרני לנמל על מבניו השונים. השער החדש הוא קומפלקס סופר מודרני שמשרת את מכלול רציפי נמל אשדוד ומקצר את זמני שהיית המובילים בנמל. בנוסף סיממה חברת נמלי ישראל פרויקט לשדרוג מסוף המכולות הותיק בנמל, רציף 7,  חברת נמלי ישראל מקדמת את הקמתו של  מסוף רכבת למטענים בעורף רציפי "איתן", בשת"פ עם רכבת ישראל בהשקעה משותפת של כ-250 מיליון ש"ח.

מתקן התפזורת:

שלושה מרציפי נמל אשדוד, משמשים לשינוע מטעני תפזורת ונוזלים מסוגים שונים. רציפי התפזורות והנוזלים, נמצאים בחלקו הדרומי של הנמל, מתקן התפזורת אחראי לייצוא מחצבים (כגון אשלג ופוספטים) מישראל לאירופה ולאמריקה (להוציא ייצוא חומצה לאסיה והודו).  מתקן התפזורת פועל 24 שעות ביממה . (הרחבה על כי"ל דשנים בהמשך).


מסוף הנוסעים:

חברת נמל אשדוד מעמידה לרשות המפליגים באוניות נופש ותיירות אולם נוסעים חדש ומודרני. חברת הנמל מעמידה לרשות הנוסעים שירות הסעה ממוזג ומסודר מהחניון אל אולם הנוסעים וממנו. בטרמינל הנוסעים קפיטריה, דלפק המרת מטבע זר ושתי חנויות פטורות ממכס.

www.ashdodport.co.il

 

יצוא דשנים ופוספטים-קונצרן כימיקלים לישראל 

מגזר כי"ל דשנים מרכז את הפעילות העסקית של קונצרן כימיקלים לישראל בתחומי הדשנים בארץ ובחו"ל. כי"ל מוכרת בחו"ל כ-94% מתוצרתה, נמל הים באשדוד ובאילת מהווים את השער שלה לעולם , ופעילותה מתבססת עליהם. החברות העיקריות במגזר הנן מפעלי ים המלח בע"מ, ורותם אמפרט נגב בע"מ. אתרי הייצור של חברות אלו מצויים בסדום ובמישור רותם שבנגב.

כי"ל דשנים מיצאת את מוצריה (אשלג לסוגיו, דשני פוספט, חומצות וסלע פוספט) ,בהיקפים של מיליוני טונות בשנה , ממתקניה במישור רותם ובסדום לנמל אשדוד. עיקר השינוע לנמל נעשה באמצעות רכבות והיתר במשאיות. פעילותה של כי"ל דשנים באמצעות נמל אשדוד כולל גם יבוא של גופרית וחומרי גלם אחרים המשמשים אותה לייצור מוצריה. החומרים נפרקים ברציפים נפרדים מרציפי הטעינה.( תמונה- יח"צ כי"ל דשנים)
 

ממגורות הגרעינים באשדוד 

בעורף נמל אשדוד ממוקמות ממגורות גרעיני תבואה מיובאים, המופעלות ע"י חברת ממגורות אשדוד בע"מ. החברה הוקמה בשנת 1983 .פריקת התבואה מתבצעת ברציפי נמל אשדוד ע"י חברת נמל אשדוד ומשונעת מהנמל לממגורות באמצעות משאיות. חברת נמלי ישראל בשת"פ עם חברת נמל אשדוד, מתכננת כעת שדרוג של מערכת הפריקה בממגורות באשדוד (בתכנון-הקמת מסוע מרציפי הנמל לממגורה).
 

בשנת 2013 שונעו בממגורות  באשדוד  כ- 470,000  טון  גרעינים.

 

 

*צילומים: אבי רוקח לחברת נמל אשדוד, יח"צ כי"ל-דשנים, שמואל רחמני.

 

  Skip Navigation Links
דף הבית
אודות האתר
מפת האתר
דרושים
פניות הציבור
שאלות נפוצות
RSS
כל הזכויות שמורות לחברת נמלי ישראל